2014·persoonlijk

Project beugel 2.0

Als 12/13 jarige begon ik voor het eerst met een beugel. Ik kreeg toen voor ongeveer 1,5 jaar een blokbeugel en daarna nog 2 jaar slotjes. Mijn tanden stonden scheef, dus het was meer dan logisch dat ik een beugel kreeg. Helaas voor mij begon de ellende begin dit jaar (2014) opnieuw.
Graag vertel ik je hier meer over.

Vroegah!
Vroegah!

Toen ik rond mijn 12/13 begon met de eerste afspraken is het nooit besproken of ter sprake gekomen dat er kiezen getrokken moesten worden. Het behandelplan was een blokbeugel en slotjes om mijn tanden weer mooi recht te krijgen. Na ongeveer 3,5 jaar gingen mijn slotjes eruit en kreeg ik er een spalk achter mijn tanden voor terug.

Na een half jaar begon eigenlijk al de ellende, de spalk boven liet voor de helft los. Ik kon daar zelf weinig aan doen. Ik had weer een afspraak gemaakt bij de orthodontist en de spalk was weer vastgemaakt. Dit ging ongeveer nog drie keer door, elk half jaar liet de spalk boven los.
Voor mij was het toen een beetje klaar. Ik wilde een los bitje voor ’s avonds en die kreeg ik. Weliswaar van kunststof/plastic. Het bitje deed z’n werk en kon het na een jaar niet meer aan. Mijn tanden en kiezen waren sterk, te sterk, want die begonnen toch echt een eigen leven te leiden.

Ik besloot het bitje niet meer te dragen, want het bitje was inmiddels afgebroken en gescheurd, dus functioneel was het niet meer. Ik wist het zelf even niet meer en op aandringen van de tandarts besloot ik toch weer een afspraak te maken bij de orthodontist. De tandarts vertelde me toch wel iets heel belangrijks. Niks doen aan mijn scheve tanden zou er toe leiden dat ik mijn mond niet meer dicht zou kunnen doen. Ja, dat wil ik dus echt niet!

Toch wel een heel scheef bekkie. Kerst 2012
Toch wel een heel scheef bekkie.
Kerst 2012

Project beugel 2.0 ging vanaf nu van start. Ik belde de orthodontist en legde het hele probleem uit. Zij stonden er eigenlijk ook wel van te kijken waarom het toen niet gelukt was en boden hier wel hun excuses voor aan. Dat vond ik wel zo netjes. Ik mocht komen voor het maken van foto’s, happen enzovoort. De keer erop ben ik samen met mijn moeder geweest, want het behandelplan werd besproken. Ik kreeg twee keuzes, waarvan al bekend was dat één niet zou werken. Ik kon een jaar slotjes nemen en zou het weer recht staan met als gevolg dat het 1,5 jaar later weer scheef zou staan. Of ik kon voor het ingrijpende behandelplan kiezen. Er zouden boven en onder aan alle kanten een kleine kies getrokken worden, zou ik slotjes krijgen en moesten mijn tanden allemaal flink naar achter. Ik koos voor het laatste.

Brrr… wat zag ik op tegen het trekken van kiezen. Ik heb nog nooit gaatjes gehad, dus ook daar kon ik voorstelling van maken hoe dat zou zijn. (Bespaar me trouwens die info!) Zenuwachtig zat ik in die stoel, klamp van het zweet en stiekem vond ik het nog gênant ook. De zoon van de tandarts, die nu zelf ook tandarts is, doet tegenwoordig het trekken van tanden en kiezen. Laat hij dan ook nog even van mijn leeftijd zijn……
Achteraf viel het mee. De prikjes waren niet zo fijn, dat was even pech. De kiezen waren er zo uit. Ik vond het raar dat er nog best een groot van de tand/wortel in je kaak zat. Voor een kleine kies waren mijn kiezen dus toch wel groot. Nu kon het genezingsproces beginnen en over 6 weken wordt dan mijn beugel geplaatst.

Bye bye kleine kiezen. Sorry voor de niet zo frisse foto.
Bye bye kleine kiezen.
Sorry voor de niet zo frisse foto.

Zes weken later lag ik in de stoel bij de orthodontist. Gelukkig had ik heel wat jaartjes geleden (als ik dit typ voel ik me oud!) het hele proces al eens meegemaakt. Wel kreeg ik nu in mijn gehemelte een extra ijzer draadje, zodat mijn kaken wijd blijven. Onder hoefde ik weliswaar geen ringen over de achterste kiezen. Dat verbaasde me weer. Nog een voordeel, voorheen waren de afspraken om de 4 weken, nu om de 6 weken.
Na de plaatsing had ik gelijk druk/spanning op mijn tanden en pijn. Het zou dus even afzien worden. De eerste paar dagen had ik dus ook simpel en zachte dingen. Ik at Brinta, geprakte banaan, soep en zo verder.

Gatenkaas!
Gatenkaas en scheef bekkie

Na een tijdje merkte ik al snel verandering in mijn mond. Langzaam staken de draden achter in mijn wang. Mijn tanden waren in beweging en op de goede weg naar achteren. Beetje bij beetje zie ik de ruimtes waar de kiezen zaten minder worden. Boven is het nu al bijna helemaal weg. Onder werkt alles een beetje tegen en duurt het een stuk langer. Onder heb ik nu nog springveren (je weet wel, lijkt op die dingen, die in een balpen zitten) en die vond ik sinds ze voor het eerst geplaatst waren niet zo leuk. De orthodontist liet ze ongeveer drie keer schieten. Mijn wang was niet alleen de Sjaak, ook mijn onderlip! Auw, dat was niet fijn. Sindsdien vraag ik bij elke afspraak of ze voorzichtig willen doen.
Een collega vroeg zelfs of ik afgevallen was, toen stond ik wel even perplex. Ik heb al zo weinig gewicht, dus daar wil ik echt niet meer af hebben! Door de beugel verandert ook de vorm van mijn gezicht en zie ik er misschien wat anders uit. Mij valt het niet zo op, maar jullie misschien wel als je naar de foto’s kijkt.

IMG_20140129_011620
Eerste dag met een beugel.
ipp
Gelukkig kan ik nog gekke bekken maken!
Ergens begin dit jaar.
Ergens begin dit jaar.
Tijdens de voetbalperiode met oranje look. Was rond juni/juli.
Tijdens de voetbalperiode met oranje look. Was rond juni/juli.

Inmiddels ben ik een half jaar verder met het ijzerwerk in mijn mond. Van mij mag het er het liefst nu al uit, maar dat zal er voorlopig nog niet inzitten. Het is wel voor het goede doel, een mooi gebit en mijn mond gewoon normaal dicht kunnen doen. Ik zal nog ongeveer 1,5 jaar moeten afzien, maar de cola zal ik niet missen. ;P
Mocht je ooit tegen zo’n dilemma aanlopen, doe het! Ga ervoor! Neem een beugel! Ik heb er tot nu toe nog geen spijt van gehad.

Liefs
Jessica

12 gedachten over “Project beugel 2.0

  1. Ik heb vroeg ook een beugel gehad en baalde toen als een stekker.
    Nu ben ik zo blij dat ik/mijn ouders het wel gedaan/doorgezet hebben.
    Wat hier al eerder gezegd werd Je hebt er de rest van je leven profijt van!

  2. Wat fijn om te lezen dat het je goed bevalt – ik denk er ook aan om weer een beugel te nemen. Mijn voortanden gaan steeds schever staan en ik merk dat ik niet meer graag met open mond lach op foto’s 😦 Maar eerst sparen voor een grote vakantie volgende jaar, daarna ga ik er ook aan geloven denk ik.. =)

    1. Goed dat je erover nadenkt, wat echt geloof me, uiteindelijk ga je er weer hinder van ondervinden als je geen beugel neemt. Dat wilde ik niet. 😉
      En ja het kost geld, maar vakantie/ontspanning is ook belangrijk.
      Succes!

  3. ja ik ben het helemaal met je eens: doe het! Ik heb op mijn 15e ook 2 jaar een slotjesbeugel gehad. Helaas gingen mijn voortanden weer naar voren staan (terwijl ik nog steeds draadjes achter mijn tanden heb en die nooit los zijn gaan zitten) en ik heb op mijn 20ste nogmaals een beugel gehad, dit keer een draadjes beugel. Nu ik foto’s terug zie ben ik blij dat ik nog een keer voor een beugel ben gegaan, ik ben nu 24 en elke dag super blij met mijn rechte tanden! Ik hoop dat het bij jou straks ook mooi blijft!

Geef een reactie

