2014·boeken

Boekreview – De waarheid over de zaak Harry Quebert

De waarheid over de zaak Harry Quebert geschreven door Joël Dicker.
Ik heb dit onwijs spannende boek gelezen. Ik kon het boek maar niet wegleggen, lees gauw verder en je weet waarom.

New York, voorjaar 2008. De jonge auteur Marcus Goldman lijdt aan een writer’s block, en dat terwijl de deadline van zijn uitgever nadert. Dan wordt in de tuin van zijn mentor, sterauteur Harry Quebert, het lichaam gevonden van Nola Kellergan, die ruim dertig jaar eerder op vijftienjarige leeftijd spoorloos is verdwenen. Op Nola’s lichaam ligt het manuscript van de roman die Quebert zijn doorbraak naar het grote publiek heeft bezorgd. Harry Quebert is onmiddellijk hoofdverdachte en zijn beroemde roman komt in opspraak. Overtuigd van de onschuld van zijn grote voorbeeld vertrekt Marcus naar Harry’s huis in New Hampshire om de werkelijke toedracht rond de dood van Nola te achterhalen. Maar de waarheid blijkt veel gecompliceerder dan hij dacht.

Vanaf het begin werd ik gelijk meegenomen in het boek. Het begint met de geschiedenis van Marcus hoe hij de ‘schrijversziekte’ krijgt, zoals hij het noemt. Marcus pakt zijn biezen en gaat naar Harry. Vanaf dat moment gebeurt er van alles. Je krijgt een deel geschiedenis te horen over Harry. Je hoort voor het eerst dat Harry over Nola vertelt. Maar op het moment dat Nola ontdekt wordt in de tuin van Harry Quebert wordt het spannend! Zeker, omdat Marcus niet opgeeft. Hij moet en zal weten wat de waarheid is over Harry en Nola. Marcus weet voor honderd procent zeker dat Harry onschuldig is en dat is nogal wat vind ik. Marcus trekt de stoute schoenen aan en gaat zelf op onderzoek uit. Vanaf het begin word je meegenomen in de geschiedenis en het heden. Het is een dik boek van ruim 640 bladzijden. Het kostte mij moeite om het boek weg te leggen. Ik moest en zou weten wie het was en telkens was het iemand anders. Je wilt echt doorlezen!

Ik raad je het boek zeker aan als je van een psychologische thrillers houdt.
Mijn eindoordeel over dit boek: 9

Liefs
Jessica

4 gedachten over “Boekreview – De waarheid over de zaak Harry Quebert

Geef een reactie

