2014·persoonlijk·Studeren / studentenleven

Studeren #1

Ik keek uit naar middelbare school. Het was voor mij een heel nieuw begin. Geen van mijn klasgenoten ging mee naar de middelbare school waar ik heen ging. Eenmaal begonnen, hobbelde ik vanzelf de jaren door, moest her en der wat meer moeite doen om goede cijfers te halen, maar over het algemeen ging alles gewoon goed.
De middelbare school vertelde mij één ding, voordat je de damestoiletten in ging had je nog aan je linkerhand een prikbord met informatie over scholen, leren en van alles en nog wat. Voor mij hing er één poster bij die me vier jaar lang heeft aangekeken met de gedachte: ‘Ik wacht op je!’ Vanaf jaar één wist ik dat ik naar het Hout- en Meubileringscollege wilde, een vakschool in Amsterdam (en Rotterdam).
In mijn derde jaar ging voor het eerst naar de school toe. Het zag er allemaal zo interessant uit en de opleiding die ik wilde gaan doen sprak mij helemaal aan. Helaas pech voor mij nog een jaar wachten! Eerst maar het eindexamen halen.

Maquette uit leerjaar 1
Maquette uit leerjaar 1

Lees meer over mijn verhaal op het HMC, zoals ik de school noem en hoeveel plezier ik er aan heb beleefd.

Jaar vier op de middelbare school ging lekker, tot een paar weken voor het eindexamen begon. Daar kreeg ik samen met de rest van mijn klas een verdrietig bericht. Een klasgenoot had een scooterongeluk gehad, waarbij het slecht afliep. Een paar dagen later gingen we met de gene die wilden naar het ziekenhuis om afscheid te nemen. Ik had voor mezelf de keuze gemaakt om mee te gaan. Ik was absoluut niet goed bevriend, maar ik kende die persoon al vanaf de basisschool en zat in de middelbare school bij die persoon in de klas (3/4 jaar). Ook al ken je iemand niet heel goed of ben je niet bevriend met iemand, ik vond wel dat ik afscheid moest nemen, gedag zeggen. Zo jong en niet meer terug komen. Ik vind het verschrikkelijk.

Een tijdje later ging het eindexamen van start. Ik was druk aan het leren, oefenvragen maken enzovoort!
Ik ging met een goed gevoel mijn examen in en dat had ik ook tot ik de einduitslagen terug kreeg. Ik stond overal voldoende voor en probeerde overal zo hoog mogelijk voor te staan. De uitslagen van het examen waren redelijk. Voor sommige vakken, zoals Duits en Engels had ik veel hoger kunnen halen. Gemiddeld met mijn schoolcijfers was ik in één keer geslaagd. Yes, blij dat ik was! Eindelijk kon ik me gaan inschrijven op het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam.

De start voor het nieuwe jaar begon al wat eerder. Ik had nog een soort intake bij opleiding Interieuradviseur die ik ging doen. Eigenlijk stelde het niet veel voor. Het was meer kennismaken met mogelijk toekomstige klasgenootjes, over jezelf vertellen en wat je al doet met interieur. Maar eerst heerlijk op vakantie.

Poef maken en stofferen. Was een onderdeel van het tweede jaar.
Poef maken en stofferen. Was een onderdeel van het tweede jaar.

Het eerste jaar startte leuk. Gelijk al aan een soort project beginnen, onderzoeken doen naar materialen, maar ook lessen in Duits, Engels, Nederlands en wiskunde. Ik vond het leuk nieuwe dingen te leren, meer te weten over materialen, inrichten en alles wat daarbij komt kijken. Als er een deadline aankwam, werkte ik vaak tot drie uur ’s ochtends door, ging naar bed voor drie uurtjes en stond om zes uur weer op om alles af te ronden en mee naar school te nemen voor de presentatie. Zo hobbelde ik het eerste en tweede jaar door. Eind jaar twee moest ik een keuze maken welke richting ik op wilde, gewoon adviseur, ontwerpen of styling. Ik koos voor ontwerpen.

Jaar drie begon met een nieuwe klas voor iedereen die ontwerpen had gekozen. Ik zat nog steeds in de klas met de twee lieve meiden die ik in jaar één leerde kennen. Op school werden we vaak ook ‘de drie musketiers’ genoemd. Ook hier weer verschillende projecten. Eerst een deel wat in het teken stond van ontwerpprojecten, daarna groepsprojecten en nog een project alleen. Einde van leerjaar drie stond in het teken van de reis naar Milaan. Ik had daar zoveel zin in! Elk jaar heb je in Milaan de grootste meubel/interieurbeurs waar alle ontwerpers en meubelmerken naar toe gaan. Zij presenteren daar hun nieuwe collecties voor het komende jaar. Heel Milaan is dan versierd en staat in het teken van de beurs. Ook veel winkels, gebouwen in de stad doen mee. Naast de beurs bezoeken werd er ook shopt en andere dingen en gebouwen bekeken. Ik had een geweldige tijd met mijn twee lieve vriendinnen. Hiermee was jaar drie eigenlijk alweer afgelopen. In jaar drie begon ik ook met stagelopen van ongeveer drie maanden. Ik liep o.a. stage in een woonwinkel en bij een keukenzaak.

In de zomervakantie was ik al bezig met jaar vier. Oriënteren wat voor gebouw of ruimte ik wilde nemen voor mijn eindexamen. Ik wis al wat ik wilde kiezen. Een oud gebouw in het dorp waar ik woonde. Nu nog de voorbereidingen treffen, plattegronden regelen enzovoort.
Jaar 4 stond in het teken van een kort project, stagelopen en tenslotte eindexamen. Dit jaar liep ik stage bij een interieuradviseur en een woonwinkel waar ik een stylingsstage deed. Dat laatste hield vooral in alles opknappen, netjes maken, soms schilderen, behangen en opnieuw inrichten van etalages. Mijn eerste stage vond ik niet leuk, althans daar heb ik niet zulke fijne ervaringen aan over gehouden.
Tijdens mijn laatste stage, de stylingsstage, heb ik enorm veel geleerd. Ik hielp toen mee met het ontwerpen van een nieuw ingerichte etalage. Daar hoort verbouwen en klussen ook bij.

Een stukje van mijn eindexamenexpositie met portfolio, maquette en een stukje ontwerp.
Een stukje van mijn eindexamenexpositie met portfolio, maquette en een stukje ontwerp.

Ook al had ik stage, maakte ik wel al een begin met onderzoeken wat voor eindproject ik ging doen, wat ik er mee wilde doen en wat voor thema het moest krijgen. Dat plan moest aan het eind van mijn stage worden ingeleverd. Ik koos voor een gebouw in het dorp waar ik woonde. Mijn plan was om het om te toveren tot een hotel met in elke kamer een ander thema. Dit plan werd als snel door school afgewezen, omdat het te tijdrovend zou zijn. Ik koos voor elke kamer een andere kleur. Dit werd wel goedgekeurd gelukkig.
Het werd heel hard buffelen, maar voor mijn voorlopig gesprek, was ik a een beetje te laat en b het was niet af. Oeps….. Gelukkig kreeg ik opnieuw een kans en zorgde ik dat ik dit keer wel alles af had!
Vanaf dat moment ging alles op rolletjes en na het inleveren van het hele project, kreeg ik te horen dat ik geslaagd was!! Yes Yes YES!! Ik had er zo hard voor gewerkt.

Dan komt het volgende, want te horen krijgen dat je geslaagd bent is één. Twee is je gaat exposeren met al je werk op de eindexamenexpositie! Hoppa met een aantal leerlingen van interieuradviseur en meubelmaken kregen we een lokaal toegewezen. Daar moesten we onze expositie op gaan bouwen. Met o.a. een looproute, naambordjes, een groepsfoto enzovoort. Ook haalde ik het briljante idee om mijn hele project te fotograferen en deze nog in een fotoalbum te plakken. Deze had ik ook bij mijn expositie liggen. Ik kan je vertellen dat mensen daar sneller in kijken dan in al je werkstukken.
Na mijn diploma uitreiking heb ik ook die foto’s ingeplakt om het hele eindexamenproject bij elkaar te hebben.

Kortom ik heb een supertijd gehad op het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam. Als je in de problemen zat of hulp nodig had, kon je altijd wel bij een docent terecht. Ik heb er goede vriendinnen aan overgehouden, ben met hun naar Milaan geweest. Ik heb een aantal keer de woonbeurs bezocht met school. Veel geleerd over materialen en inrichten.
Alleen doe ik er dus nu niks meer mee. Of ik het zonde vind, nee. Ik heb hier hard voor moeten ploeteren. Dit wilde ik graag doen en dat is me gelukt. Op de een of andere manier kan ik dit werk als hobby zien en niet als echt werk.
Ik wist dat ik verder wilde studeren en besloot te oriënteren op het HBO. Ik had tussendoor toelatingen gedaan voor de kunstacademies, maar daar ben ik niet toegelaten.
Ik ging een totaal andere opleiding doen, namelijk Kunstzinnige Therapie Beeldend. Daar schrijf ik later een keer wat over.

Liefs
Jessica

Mocht je meer over me willen lezen. Ik schreef eerder een stuk waarom ik weer koos voor een beugel.

9 gedachten over “Studeren #1

  1. Wat leuk! Ik heb ook op het hmc gezeten maar ben na twee jaar gestopt. Ik vond het erg leuk maar niet hetgeen waarvan ik mijn beroep wilde maken. Ik ben wel nog steeds erg jaloers op de mensen die daar wel hun opleiding hebben gedaan. Gaaf joh!!

    1. Leuk om te horen!
      Ik heb er na mijn opleiding ook niks mee gedaan. Zelf zie ik het meer als een hobby, klinkt misschien wat vreemd…

Geef een reactie

