persoonlijk·Studeren / studentenleven

Studeren #2

IMAG0402
Een kunstwerk met potlood met een bepaalde techniek inkleuren.

Enige tijd terug kon je al lezen hoe ik de middelbare school ervaren had, maar vooral het MBO. Ik had daar zo’n leuke tijd gehad, maar ook daar komt een eind aan. Ik koos ervoor om door te studeren aan het HBO.
Terwijl ik in mijn eindexamenperiode van het MBO zat, moest er toelatingsexamens gedaan worden bij de kunstacademie. Al snel bleek dat ik het niet in me had zitten om toegelaten te worden op de kunstacademie. [Daarover later meer.] Wat nu? Ik had geen idee wat ik wilde studeren. Door te struinen op internet kwam ik bij de opleiding ‘Kunstzinnige Therapie’ bij  Hogeschool Leiden. Het klonk allemaal wat vaag, maar er was één ding wat mij aansprak, namelijk: creatief bezig zijn met je handen!
Hoppa hup naar de open dag. Het was een interessante voorlichting en mijn besluit lag vast.

Lees meer om te weten te komen hoe de studie verliep en ik het ervaren heb.

Ik had een lange zomervakantie te gaan en met het nieuwe schooljaar was ik er helemaal klaar voor. Alle boeken/readers en materialen waren besteld. Sommige dingen zagen er wat vaag uit, maar de materialen vooral heel interessant.
Ik besloot naar de introductiedag te gaan, omdat ik niet naar de introductieweek (de hele week ontgroend worden in Leiden, no thanks + ik was op vakantie) was geweest en de introductiedag was gericht op de mensen van je opleiding. We hadden een hele gezellige dag met spelletjes door Leiden stad. Daar waren we al snel meegestopt en gingen ergens wat drinken. En kregen veel informatie van de oudere jaars hoe de opleiding in elkaar stak. Al met al een hele interessante dag.
De week erop begonnen de lessen echt. De theorielessen over het menselijk lichaam waren nog wel te volgen, dat was een deel biologie. Het andere deel was gericht op het therapeutische deel, waar ik in het begin helemaal niks van snapte. De praktijklessen gericht op tekenen, schilderen en boetseren waren erg leuk! Lekker bezig zijn met je handen en werken aan opdrachten. Soms moest je opdrachten maken die erg lastig waren, zoals een kubus kleien van een bol klei, waarbij de kubus rechte ribben moest hebben. Oef! Zo waren er nog wel wat opdrachten die erg uitdagend waren. Ik heb in een half jaar mijn creatieve talenten nog nooit zo hard zien groeien. Dat verbaasde me echt.
IMAG0084

De tentamenperiode kwam eraan na een half jaar. De opdrachten waren gebundeld van de drie vakken, boetseren, tekenen en schilderen, wat theoretische verslagen en een paar tentamens.
Ik ging er vanuit, na heel veel energie en moeite overal ingestoken te hebben, dat ik het zou halen, misschien niet met een dikke 8 of een ruim voldoende, maar wel voldoende.
Het langzaamaan terugkrijgen van alles resulteerde bij toch in wat verwarring. Vakken waarbij ik het niet verwachtte scoorde ik heel hoog en waar ik het juist van verwachte geen voldoende.
Ook voor het grootste verslag van tekenen, boetseren en schilderen met werken, moest ik gaan herkansen. Gelukkig niet alles, maar wel boetseren en een paar teken- en schilderwerken.
Ik besloot deze herkansing en nog een andere herkansing af te wachten. Ondertussen telde ik wel het aantal behaalde studiepunten en wat ik nog kon halen dat jaar.

Pinguin
Pinguin

Ik moest het schooljaar 40 studiepunten halen om over te gaan naar het tweede jaar. Ik had al uitgerekend dat 60 studiepunten dit jaar al niet meer mogelijk was. Helaas ging er bij mij ook een ander alarmbelletje af. Ik kon weleens de 40 punten niet gaan halen.
Bij het terugkrijgen van de herkansingen bleek dit ook het geval. Nee, shit wat nu!?

Eerst maar nadenken wat de opties voor mij zijn, maar ook gelijk met m’n studieloopbaan begeleider in gesprek. Uiteindelijk zou ik zo hard mijn best moeten gaan doen en geen herkansing meer kunnen hebben om de 40 studiepunten te halen.
Voor dit soort druk ben ik niet geschikt en besloot om de studie stop te zetten. Vanaf april ben ik fanatiek gaan werken bij mijn bijbaan om niet tot na de zomer te hoeven wachten om weer naar school te gaan.
Wel vind ik het enorm jammer dat ik mijn creatieve vaardigheden niet meer onder begeleiding kan verder ontwikkelen.

Stilleven
Stilleven

Ik heb veel geleerd bij de opleiding Kunstzinnige Therapie. Ik heb o.a. geleerd waar mijn zwakke punten liggen, voor het eerst op kamers gewoond, dat ik te zweverige dingen niet zal begrijpen, een grote sprong gemaakt in mijn creatieve vaardigheden (tekenen, schilderen en boetseren), een fijne klas/mensen.

Ik besloot na deze beslissing te oriënteren op wat ik wel wilde doen. Dat was iets met kinderen, maar niet in de hulpverlening. Daarover later meer!

Liefs
Jessica

2 gedachten over “Studeren #2

  1. wat jammer dat het niet gelukt is. Ik snap nooit dat je kan ‘buizen’ voor een vak als boetseren, uiteindelijk ervaart iedereen kunst toch helemaal anders. Ik studeer op dit moment zelf nog Sociaal Werk, maar wil heel graag nog een postgraduaat halen in een meer therapeutische richting. En ik ben al opzoek geweest en deze opleiding spreekt me echt wel aan, alleen woon ik zelf in België dus dat is een beetje een nadeel. Plus ik moet na dit jaar nog 2 jaar studeren om mijn opleiding als sociaal werkster af te ronden, dus misschien ben ik daartegen al helemaal schoolmoe. :p

    1. Leuk dat het jou wel aanspreekt, maar het moet je natuurlijk wel liggen. Dat ging bij mij uiteindelijk niet heel goed.
      Volgens mij kan je in Leiden naast de school op kamers, denk dat daar wel iets mogelijk voor is.
      Succes nog!! Haha wie weet over 2 jaar xD

Geef een reactie

