Dieren

Dieren – katten

Bijna iedereen heeft wel een vorm van liefde voor dieren. Als huisdier, weidedier of een wild dier.
De een is er nog wat fanatieker mee en helpt bijvoorbeeld nog de dierenbescherming, opvang enzovoorts.
Alleen hoe vaak vergeten we het begrijpen van het gedrag van (huis)dieren?

Ik zag al een tijd terug een interessante documentaire over het gedrag van katten.
Reuze interessant! Ik vertel je er graag meer over.

Katie
Katie

Ik woon samen met mijn vriend en onze kat Miep. Miep is nu bijna 3 jaar oud. Vrij makkelijk als kat in omgang. Vind het leuk als er visite komt, wordt ook blij van uit logeren gaan. Ja serieus, je leest het goed. Als we op vakantie gaan of een weekend weg, dan gaat ze naar mijn ouders. Wij wonen een stuk kleiner (lees 31 m2, 6 hoog) en mijn ouders een eengezinswoning. Nu mag ze na een paar dagen wennen ook naar buiten.
Geloof me als kat kan je het niet beter krijgen. Terug naar hetgeen waar ik naar toe wil.

Miep uit logeren afgelopen zomer.
Miep uit logeren afgelopen zomer. (Zien jullie Katie ook?)

Bij mijn ouders woont mijn kat Katie, een ouwe bromsnor, uuh bejaarde dame van bijna 11 jaar oud. Die blijft het liefst binnen, wilt dat je mee gaat naar buiten, wilt eten, heel VEEL eten, doet af en toe aan diëten, maar het liefst nog bij je op schoot liggen de hele dag.

Zoals je kan lezen, twee totaal verschillende katten. In doen en laten, maar ook in gedrag. In de documentaire laten ze heel veel zien over welk gebied een kat zich bevind, indringers zoals andere katten, maar ook hun manier van communiceren. Ik vond de stukken over communiceren het leukst. De kat maakt jou als mens namelijk iets duidelijk. Vaak wel iets anders dan wij denken.

Kleine Miep
Kleine Miep

In een van de drie afleveringen laten ze ook zien hoe katten onder andere communiceren met hun staart.
Ik zal het gelijk uitleggen door beide katten even als voorbeeld te noemen. Katie loopt altijd met haar staart laag naar beneden, zwiepend. Dat geeft eigenlijk aan dat ze zich niet altijd even op haar gemak voelt. Miep loopt altijd met haar staart recht omhoog en puntje gebogen. Geeft aan dat ze zich prettig voelt, blij is.
Ik dacht altijd dat ze gewoon wel happy waren, maar niets is minder waar.

Zodra deze twee samen zijn, is het trouwens geen koek en ei. Ze liggen niet naast elkaar op de bank. Ze tolereren elkaar, maar zullen nooit beste maatjes worden. Dat katten niet altijd beste maatjes hoeven zijn of willen zijn, wordt ook duidelijk in de documentaire.

Maakt me niet uit waar je mee bezig bent vrouwtje. Maar ik chill bij je! Aldus Katie.
Dat waren eigenlijk de meest opvallende punten uit de documentaire. Ik vond het reuze interessant om zo iets bij te leren over katten, als huiskat, maar ook als boerderij kat.

Mocht je nou zelf katten hebben of juist niet. Ik raad je zeker aan om de documentaire terug te kijken!
Ik realiseer dat ik na de documentaire iets meer de tijd neem om naar de katten te kijken en wat ze nu wel willen.

De linkjes zal ik hieronder plaatsen:
ps. de afleveringen duren elk ongeveer 1 uur!

 

Liefs,
Jessica

Geef een reactie

