Vakantie / Reizen

Stedentrip – Reizen naar en in London

Half maart zijn mijn vriend ik samen een lang weekend weg geweest naar London.
Een grote stad waar we beiden nog graag eens naar toe wilden.
Ik kan niet anders zeggen dan dat we het heerlijk hebben gehad, super mooi weer hadden en veel gezien.
Ik vertel je graag wat mijn aanraders / afraders zijn wat betreft London en onze reis.  De artikelen deel ik op in twee delen. Het eerste deel, dit deel, gaat over het reizen naar en in London. Het tweede deel over wat we allemaal hebben gezien.


Vliegen
We gingen zelf van vrijdag tot en met maandag naar London.
Ik zocht van te voren naar vliegtickets. Deze heb ik geboekt via Ryan Air.
Eerst wist ik niet hoe de site werkte en dacht dus dat er alleen maar vluchten naar Dublin gingen vanaf Schiphol…
Je moet even op amsterdam klikken en dan kan je dus kiezen uit andere vliegvelden zoals Eindhoven of Maastricht.
Naar London vlieg je vanaf Eindhoven naar Stansted Airport.

Het is even puzzelen, maar ik kon gelukkig goedkope tickets vinden van 16,99 p.p., heen en terug. Dat is niet duur. Het is wel aan te raden om even te schuiven met tijden en data om het meest gunstige te vinden. Wij hadden helaas maar weinig keuze omtrent vrije dagen, dus ik was blij met de leuke prijs. Mocht je nu nergens aan vast zitten wat betreft vrij nemen, kijk dan naar de goedkope tickets en tijden!

We vlogen dus met Ryanair. Een goedkope vliegmaatschappij, wat ook wel te zien is aan de aankleding van het vliegtuig. Overal reclame in het vliegtuig en bij binnenkomst krijg je een reclame boekje in de handen vol met aanbiedingen. Ik zat her en der wat te vergelijken. Geloof me, je kunt sommige dingen nog gewoon in de aanbieding hier bij de drogist halen dan ben je nog goedkoper uit. Kijken mag zeker, maar heel boeiend was het niet.
Stoelen bekleed met nep leer, naja als je goedkoop vliegt kan je het verwachten.

Je kunt ook stoelen reserveren vanaf 14 dagen voor vertrek. Dit heb ik wel gedaan, omdat mijn vriend niet van vliegen houdt. Dit kostte ongeveer 5,- per persoon extra. Ik vind het niet heel duur.
Ik wilde niet het risico lopen dat we niet naast elkaar zouden zitten als je stoelen toegewezen krijgt.
Overigens wordt daar wel een beetje rekening mee gehouden. Dit kan je denk ik ook al vooraf online zien.
En heel belangrijk; je mag met zo’n vliegticket 1 koffer/tas mee als handbagage per persoon. Voor een stedentrip prima te doen!
Tip: Stansted is VEEL groter dan Eindhoven als vliegveld. Neem dan voor de terugweg echt de twee uur van te voren serieus om in te checken! Geloof dat er ruim 80 gates waren….
Liever achter de douane meer tijd over, dan gaan stressen of je je vliegtuig wel haalt…

Bus
Aangekomen op het vliegveld zijn we op zoek gegaan naar de informatiebalie van de busmaatschappij.
Vanaf Stansted ben je namelijk nog niet in het centrum. Op het vliegveld kun je kiezen voor de bus of de trein.
De trein doe je er drie kwartier over en kost het ongeveer 10 pond meer per persoon dan met de bus. De bus is ongeveer een uur en een stuk goedkoper.
De kaartjes bestelde ik vooraf via Vist Britainshop. De e-ticket nam ik mee en wisselde deze op het vliegveld om voor de buskaartjes. We konden gelijk instappen. Wat een luxe bussen zijn het! Mooie leren bekleding, waarschijnlijk pvc op de vloer. Schoon en netjes!
In de bus boven de chauffeur hing nog een tv-scherm die als camerabeeld functioneerde. Bij het in- en uitladen van koffers stond de camera daar op. De bus stopt ook midden in de stad. Mocht er iets gestolen worden, staat het mooi op beeld. Tijdens het rijden kon je via het scherm ook meekijken met de chauffeur.
Je moet vooraf wel even kijken welke busroute het handigst is om uit te komen bij je hotel/BnB/hostel etc.
Wij gingen naar Liverpoolstreet, om daar op de metro te stappen naar Paddington station waar ons hotel was.

De terugweg was ook heel makkelijk. We besloten wel op tijd te vertrekken naar de bus, want geen idee hoe het vanaf daar zou gaan. Maandagochtend is heel London in beweging haha. Metro’s die overvol zitten, nog meer toeristen die vertrekken. De bus zal wel vol zitten.
Aangekomen op Liverpoolstreet stonden er al twee dames klaar van de busmaatschappij. Ze vroeg gelijk naar de kaartjes en het was in orde. We sloten in de rij aan. De bus was wel een kwartier vertraagd. Gelukkig stonden we redelijk vooraan in de rij.
De bus was er en de kaartjes werden weer gecontroleerd. De hele rij kon helaas niet mee in de bus. Dit is de eerste halte van de 4 (geloof ik) stops. Een deel moest wachten op een andere bus, of sommige hadden kaartjes voor een andere tijd gekocht. Dan mochten ze ook niet mee. Voor ons geen probleem, ook al stond er  geen vaste tijd op. Op tijd komen is voor de bus wel een aanrader!

Metro / openbaar vervoer in London
Vooraf kocht ik ook al de visit Oystercard via Britain Shop. Net als in Nederland de OV-chipkaart voor het openbaar vervoer. Ik ging zelf voor de kaarten waar 15 pond op staat. Je bestelt de kaarten online en je krijgt ze thuis gestuurd. Wij gingen 4 dagen, waarvan 2 dagen echt om London te bezoeken.  Het zit zo met deze kaarten, dat als je reist per dag vanaf 6,50 reis je de rest van de dag gratis. Super relaxed dus. Voor 15 pond is dan 2 dagen reizen in London voldoende. We hebben beide kaarten nog wel 1x opgeladen met 5 pond om van Liverpoolstreet naar Paddington station te gaan en andersom.
Ga je echt een week naar London, dan zou ik gaan voor de London Travelcard. Ook een OV kaart, maar echt voor een week of weer 1 dag.

Hotel
Via booking.com boekte ik een hotel. Het is even goed kijken welke eisen wil je bij een hotel in London.
Hoe meer je wilt, hoe duurder het wordt.
Ik wilde bijvoorbeeld een tweepersoonsbed en niet een tweepersoonsbed wat uit twee losse bedden bestaat. Verder niet al te duur, gratis wifi en een beetje in het centrum van de stad. Een ontbijt hoefde er van mij niet perse bij. London heeft genoeg leuke eettentjes. Ik ging voor hotel So Paddington, want niet als te groot is.
Het hotel lag echt dicht bij Paddington Station, heel handig!
We hadden de kamer op de bovenste verdieping. Deur open en daar stond eigenlijk al het bed. Niet een hele grote kamer. De badkamer was modern, schattig en klein. De douche was even een ander verhaal.
Eerst de kraan aanzetten, temperatuur bijstellen, hup in de douche. Je douchespullen staan op de grond in de douche waar je amper in kan bukken. Haar in soppen etc. afspoelen en gauw weer eruit.
Ach het gaat erom dat je na een dag in de stad even kan opfrissen.
’s ochtends en ’s avonds namen we nog wel een kop thee en koffie op de kamer. Je hebt er een waterkoker staan. Dit werd elke dag netjes bijgevuld. Het bed werd opgemaakt, nieuwe handdoeken.
Voor als je toch alleen maar in de kamer bent om op te frissen en slapen is het een prima hotel.

Eindhoven airport
Wij wonen niet in de buurt van het vliegveld.  Het was dus even uitvogelen wat nu het goedkoopst was om te doen. Met het openbaar vervoer of met de auto. Puntje bij paaltje. Vergelijk het echt even! Wij hebben geen studenten ov dus we houden de gewone prijs aan, trein uiteraard wel tweede klas. Ik zou voor twee personen 20 p.p. heen en 20 p.p. terug kwijt zijn. Via de website parkeren Eindhoven airport parkeerden we voor 10,- per dag. We gingen vier dagen wegen. De auto of het ov maakte niet uit. We gingen lekker met de auto, als het niet uit maakt is de auto net iets prettiger.

Ik hoop dat je aan deze tips iets hebt als je van plan bent om een stedentrip naar London te boeken.
Ben je weleens in London geweest? Hoe ben jij naar London gereisd?

Liefs,
Jessia

5 gedachten over “Stedentrip – Reizen naar en in London

Geef een reactie

