Vakantie / Reizen

Stedentrip – De stad London

Half maart zijn mijn vriend ik samen een lang weekend weg geweest naar London.
Een grote stad waar we beiden graag eens naar toe wilden.
Ik kan niet anders zeggen dan dat we het heerlijk hebben gehad, super mooi weer hadden en veel gezien.
Ik vertel je graag wat mijn aanraders / afraders zijn wat betreft London en onze reis.  De artikelen deel ik op in twee delen. Het eerste deel gaat over het reizen naar en in London. Het tweede deel, dit deel, over wat we allemaal hebben gezien.

Hyde Park London

Vrijdag
De dag van onze heenreis. We hadden beetje niet hele gunstige tijden. De heenweg vlogen we rond 15:00 en kwamen ook rond deze tijd aan. London is een uur eerder dan bij ons in Nederland.
We hadden even een ‘’huh oh en nu?’’ moment. Eenmaal uit het vliegtuig moest ik heel nodig plassen. Dus hoppa eerst naar de toiletten. We wilden door naar de uitgang. We volgden braaf de bordjes uitgang. Ineens stonden we dus in een open ruimte en konden niet verder. Wat bleek we moesten in een geautomatiseerd treintje stappen die ons bij de hoofdingang van het vliegveld bracht. Echt duidelijk aangegeven was het niet, ondanks de bordjes uitgang. Moet je nagaan, als je gaat plassen, dan is iedereen natuurlijk al met het treintje door naar de hoofdingang. Sta je daar bijna helemaal alleen.
Op het vliegveld wisselde ik de e-ticket om voor de bus tickets. We konden gelijk door naar de bus en die vertrok vrijwel gelijk toen we instapten.
De bus zette ons af bij Liverpool Street in London. Inmiddels was het al bijna half zeven. Eerst maar wat eten. Heel slecht het werd die grote gele M. Vanaf Liverpool Street gingen we de metro in door naar Paddington Station. Het station uit en twee straten door en daar was ons hotel.
We hadden geen puf meer om nog weg te gaan. Lekker met een kop thee op bed en vast plannen hoe we onze twee dagen London wilden verdelen.

Wisseling van de wacht

Zaterdag
We begonnen onze dag weer bij die grote gele M. Oeps…. Je zou toch zeggen in London neem je een Engels ontbijt. Nee, wij gaan naar de M. Don’t worry, we maken het later goed.
Alleen zaterdag zou de wisseling van de wacht zijn. Buiten het seizoen om is het om de dag of niet als het regent. Hier waren we gelukkig op tijd. We waren zelfs veel te vroeg. Het zonnetje scheen en liepen het park – Green park – naast Buckingham Palace door. Alles was mooi groen!
Haha nou de wisseling van de wachten vonden wij achteraf toch niet zo. We hadden wel een mooi plekje door hoog op een muur te zitten in het zonnetje. We keken over de mensen heen, zagen de stoeten voorbij komen. Alleen wat er dus achter het hek bij het paleis gebeurde zagen wij niet, dat was echt de wisseling van de wacht in de hokjes. Er stonden een hoop mensen voor.  We zijn er geweest, we hebben het zo goed als mogelijk gezien. Voor ons geen tweede keer als we ooit weer in London komen.

Mijn vriend wilde graag naar de M&M store. Dit werd onze volgende stop. Het was even zoeken, maar zoiets groots kon niet te missen zijn. Dat bleek ook wel. Een gebouw met vier verdiepingen vol met M&M’s zoals bij de Pathé bioscoop. De beruchte buizen hingen hier in grote getalen en heel veel merchandise!
Inmiddels was al tegen tweeën wat geen slecht idee was om ergens te gaan lunchen. Ik wilde wel in de buurt van de Lush lunchen. Op naar Oxfordstreet. We doken een zijstraatje in en besloten daar ergens te lunchen.

London Eye

Ooh die Lush winkel op Oxfordstreet. Wat een grote winkel! Het leuke van deze winkel is dat je hier ook je haar kan laten verven en laten masseren. Als ik het goed zeg. Ik kocht wat dingetjes voor in bad. Vloeibaar kon ik helaas niet meenemen. We vlogen alleen met handbagage.

We vervolgen onze weg naar de Big Ben en het parlementsgebouw. We bekeken ze alleen van buiten om door te wandelen naar de London Eye. Hier wilden we wel graag in. Wat een mooi uitzicht heb je vanaf de London Eye! Je kan aardig ver kijken over de stad en ziet ontzettend veel. Echt een aanrader om te doen.

We besloten om de metro terug te pakken naar Picadilly Circus en daar wat te gaan eten. In deze buurt zitten heel veel leuke restaurantjes.
We aten in een restaurantje waar het nogal druk en lawaaiig was. Dat was het enige mindere. Een leuk iets aan dit restaurant was dat ze hier ook allerlei cakes en taarten verkochten. Terwijl we aten, liepen er ook constant mensen in en uit en namen gebakjes mee naar huis.
We kozen daarom voor een lekker cakeje als toetje.

Tower Bridge

Zondag
We besloten het vandaag anders te doen. Een ontbijtje vlak bij ons hotel. We aten bij Bonne Bouche. Er stond heel veel lekkers op de kaart. Ik koos voor een geroosterde bagel met tomaat, kaas en sla. Mijn vriend ging voor een Engels ontbijt en nam i.p.v. bruine bonen gebakken champignons. Het zag er overigens wel lekker uit, alleen maak je mij er echt niet blij mee. Ik vind warm eten tussen de middag al niks. Het ontbijt vulde erg goed, voorlopig hoefde we beiden geen eten.

sdr

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst naar de Tower Bridge om deze te bekijken en overheen te wandelen. Wat een mooie brug. Wel eng was de glazen plaat in de Tower. Je kan van de ene kant naar de andere kant lopen, ondertussen kijk je via een glazen plaat naar beneden. Wij bekeken de plaat van onderen ;).
We vervolgden onze wandeling langs de HMS royal. Het schip wat er ligt, dient nu als museum. Via de London Bridge liepen we terug, doken heel lui de metro in en stapten weer uit vlakbij de Tower of London. Daar wilden we zeker naar toe!

In de rij om kaartjes te halen en daarna naar binnen. We hoefden maar vijf minuten te wachten en konden gelijk mee met de rondleiding. Een hele leuke meneer in een mooi pak vertelde van alles over de geschiedenis van de Tower of London, maar ook over gebouwen die er allemaal bij zijn gekomen in de loop der jaren. Ik weet niet alle meneren zo goed kunnen vertellen, maar deze deed het echt heel leuk! Aan de rondleiding waren we al gauw een uur kwijt. Na de rondleiding gingen we eerst de juwelen bekijken. Je had er zelfs een loopband zoals op Schiphol. Blijkbaar zijn ze bang dat iedereen een uur stil blijft staan voor de juwelen. De kronen vond ik het mooist om te zien! Allemaal net anders met ingelegde juwelen. De andere gebouwen waren niet heel spectaculair. Er was veel geschiedenis aanwezig met bijbehorend materiaal.

Het weer bleef zonnig dus we besloten naar Hyde Park te gaan. Een heel groot park in London. Het park staat bekend om de plek waar toespraken gehouden mogen worden, de grijze eekhoorns en de vele activiteiten die mensen in het park uitvoeren.
Heel even baalde ik dat ik mijn skeelers niet mee had. Wat een mooi park zou het geweest zijn om te skeeleren! We liepen een beetje door het park en gingen op een bankje zitten om nog van de zon te genieten. De eekhoorns komen vrij snel op je af als je geluidjes maakt en ze roept. Ze zijn alleen weer snel weg als je geen eten mee hebt.
We zagen nog andere mensen de eekhoorns laten eten uit hun hand. Super schattig! Onthoud wel het blijven (wilde) dieren.

Einde van de middag werd het snel koud en ging de zon weer weg. Wij vervolgden onze weg naar Borough. Daar was een soort markthal met allemaal etenswaar. De markthal al dicht toen we eraan kwamen. Helaas pindakaas! Dan toch maar op zoek naar wat te eten. We waren een beetje in dilemma waar we wilden eten. Bij Borough waar we flink aan het wandelen geslagen en een beetje verdwaald… oeps…. Toen konden we geen metro halte vinden en nog meer doorlopen. Het moest ergens misgaan haha 😛

Het was al laat en we besloten terug te gaan richting het hotel en daar wat te gaan eten.
We kwamen uit bij Garfunkels met heerlijk eten en niet al te duur. De avond sloten we af met een typisch Engels toetje. Ik ging voor ‘Homemade cruble met vanille ijs’ en mijn vriend voor de ‘Sticky Toffee pudding met custard’. Beide aanraders en typisch Engels!!
Ons weekendje weg kwam hier mee al aardig ten einde….

Vliegen met Ryanair

Maandag
De dag dat we weer naar huis gingen. Stansted is een groot vliegveld. Ik wilde dus zeker twee uur van te voren aanwezig zijn om ons vliegtuig te halen.
Jeetje even vergeten dan maandag weer een gewone werkdag is. Half London zat zo ongeveer in metro.
Gelukkig waren we op tijd bij Liverpool Street, haalden snel een broodje bij een winkeltje, waar we in de rij aansloten voor de bus. We hadden geen tijd op ons kaartje staan, maar gewone retourtickets. We stonden redelijk vooraan en de rij werd alsmaar langer. Op tijd bij de bus zijn, heeft dus voordelen. We mochten sowieso met de eerstvolgende bus mee!
Op het vliegveld was het redelijk druk dus de tijd hadden we echt wel nodig. Eenmaal door alle controles heen, was het nog maar een half uur wachten voor we konden boarden. Dat was ook even druk, maar we hebben het gehaald.
Tegen vieren waren we weer op Eindhoven en reden we weer naar huis.

Kortom ik heb ontzettend genoten. Even samen weg met mijn vriend. London was een mooie stad en ik zou er zeker nog een keer heen willen.
Zoals je uit het verhaal kan opmaken hebben we geen een keer een museum bezocht. Dat terwijl de meeste musea gratis zijn!

 

Aanraders:
– London Eye (houd er rekening mee dat je er niet kan pinnen, alleen cash of met creditcard!)
– Tower of London met de rondleiding (zonder rondleiding kom je ook niet in het kerkje)
– Hyde park vol met grijze eekhoorntjes (alleen met mooi weer doen!)
– Bonne Bouche, ontbijtaanrader (vlakbij Paddington Station)
– Garfunkels, avondeten aanrader (vlakbij Paddington Station)

Dit hebben we gemist in London:
– Camden Town; daar heb je veel eetstandjes, kraampjes en een beetje de alternatieve buurt
The Mousetrap; langst lopend toneelstuk
– Musea

The Mousetrap vraagt nog enige uitleg. Mijn schoonzus tipte dat deze voorstelling een aanrader zou zijn. Helaas kon ik in ons weekend alleen nog drie kaarten kopen voor twee plekken. Dit waren de laatste kaarten. Ze laten dus niet een kaart/zitplek over…..
Een voorstelling die al heel lang draait, spannend is, gaat over misdaad en geschiedenis.
Ik raad je dan ook aan de kaarten al van te voren te kopen, zodat je niet de kans loopt om dus drie kaarten te moeten kopen….
Geen musea bezoeken was een beetje een domper, maar ook weer niet. Mijn vriend houdt er niet van en we hadden genoeg wat we wilden zien. Misschien de volgende keer mocht ik weer in London komen.

Ben jij al eens in London geweest? Zou je er nog heen willen? Wat zijn je aan- en afraders wat betreft London?

Liefs,
Jessica

5 gedachten over “Stedentrip – De stad London

  1. Wat hebben jullie onwijs veel gezien, leuk! Was dit je eerste keer in Londen (of lees ik dit nu even over het hoofd). Fijn dat het weer toch nog mee werkte.
    Ik ben al vaker in Londen geweest, de laatste keer was eind februari. Ik ben zelf altijd gek op een English high tea, lekker met een scone en chocoladetaart, the national gallery, Kings Cross station (Harry Potter) en vind ik het heerlijk om gewoon rond te dwalen 🙂

    1. Eigenlijk de tweede keer, maar de eerste keer was ik denk ik 9 jaar ofzo? Daar weet ik echt niks meer van. 🙂
      Ooohh Kings Cross Station ben ik helaas niet geweest, net als musea. Ik hoop nog een keer terug te kunnen naar London! Er valt nog zoveel te zien.

Geef een reactie

